Man kan likevel komme et langt stykke på vei ved å forstå Google forretningsmodell. Google baserer hele sin eksistens på å gi mest mulig verdi til kundene sine. Kundene er i dette tilfellet deg og meg som bruker Googles søketjeneste for å finne fram til informasjon - enten det er for å få svar på noe vi lurer på eller det er å finne en forhandler av et produkt vi er på jakt etter. Mest verdi til hos som kunder av søketjenesten gir Google ved å gi oss pålitelige, objektive svar på det vi søker etter. I så måte er det i Googles interesse at ingen skal kunne klare å manipulere seg til en høyere ranking på søkemotoren. Google gjør endringer i parameterne sine så og si daglig og hele formålet er å forbedre kvaliteten på søketjenesten. Ved å følge Googles retningslinjer risikerer du ikke å miste synlighet når Google gjør endringer i parameterne sine.
Lenke til Googles retningslinjer: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35291