Vi vet alle hvor viktig det er å komme på 1. plass på Google, men hva med plass 0? Det er nemlig der Google av og til plasserer det som kalles "featured snippets" - eller på norsk: utvalgte utdrag. Utvalgte utdrag kan være tekst, liste, eller annen informasjon (tabell eller video) hentet fra nettsidene dine. Slike utvalgte utdrag plasseres aller øverst på Googles treffliste og kan derfor være et viktig bidrag til å skaffe deg trafikk inn til nettsidene dine.
Ligger du på 1. plass på Google, så kan du regne med en klikk-rate på 43,32% - det vil si at 43% av alle som gjør et gitt søk, vil klikke seg inn på den nettsiden som ligger på plass 1. Tilsvarende er klikkraten for 2. plass 37,36% og for 3. plass 29,9%. Men hva er klikkraten for såkalte utvalgte utdrag som jo altså ligger absolutt øverst og hvor viktig vil det være for deg også å bli synlig med slike utvalgte utdrag. Og ikke minst - hvordan blir du synlig?
Her er noen "take-aways" som du bør ta med deg videre hvis du skal søkemotoroptimalisere for organisk synlighet på Google:
Hva må til for å komme opp på plass 0 med et utvalgt tekstutdrag? Undersøkelse tyder på at du bør allerede ligge på 1. side på Google for å komme opp med et utvalgt utdrag. Og sannsynligheten for å bli synlig er økende med den vanlige organiske synligheten. Utvalgte utdrag forutsetter derfor søkemotoropitmalisering og ikke omvendt. Et utvalgt utdrag er slik sett ikke et ekstra bidrag til organisk synlighet, men det kan være et viktig bidrag til å resonnere med den som gjør et søk og slik sett også være et bidrag til økt trafikk til nettsidene dine.
Et svar på et konkret spørsmål (som søkefrase - for eks "hva er et utvalgt tekstudrag?") kan gi større sannsynlighet for at Google velger en din tekst som et utvalgt utdrag. Et utdrag kan være en tekst, en video, en liste eller en tabell, men vanlige tekstutdrag formet som et avsnitt utgjør 82% av alle utvalgte utdrag. Sannsynligheten øker enda mer dersom du i et tekstutdrag bruker søkefraser som resonnerer med de søkefrasene som faktisk blir brukt på Google.
Referanser: Klikkrate SEO, Search Engine Watch, Search Engine Journal
Publisert: 09.12.20